English below
Museum Jan Cunen presenteert Volgens vaste patronen: 9 hedendaagse kunstenaars laten zich inspireren door 10.000 ontwerptekeningen van tapijtfabriek Bergoss.
In haar tactiele sculpturen en reliëfs onderzoekt Maartje Folkeringa (Sint Anthonis, 1978) non verbale communicatie en de binnenwereld. Recentelijk voegde ze textiel toe aan haar arsenaal van materialen: een werkwijze die tijd en aandacht vereist. Iets dat ze ook herkent in de Bergoss ontwerpen. Energieke composities, die van binnen naar buiten lijken te bewegen, resoneren met haar fascinatie voor het onverklaarbare. Maar Maartje herkent zich ook in het kleine, zoekende gebaar. Wat hoopte de ontwerper te vinden?
Voor een kunstenaarsresidentie, mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds, trok ze afgelopen zomer (2024) naar Zwitserland. Hier verdiepte ze zich in het leven en werk van natuurgenezer, onderzoeker en visionair Emma Kunz (1892-1963) en vielen de puzzelstukjes op intuïtieve wijze in elkaar. Als telg uit een weversfamilie tekende Kunz op ruitjespapier, geholpen door een pendel (gewicht aan een koord). De abstracte composities die soms 24 uur durende tekensessies opleverden, echoën door in de gekozen Bergoss-dessins én de raadselachtige werken die Maartje voor Volgens vaste patronen maakte.
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
Museum Jan Cunen presents According to Fixed Patterns: 9 contemporary artists draw inspiration from 10,000 design drawings from carpet factory Bergoss.
In her tactile sculptures and reliefs, Maartje Folkeringa (Sint Anthonis, 1978) explores non-verbal communication and the inner world. Recently she added textiles to her range of materials — a working method that requires time and attention, something she also recognizes in the Bergoss designs. Energetic compositions that seem to move from the inside out resonate with her fascination for the inexplicable. Yet Maartje also identifies with the small, searching gesture. What was the designer hoping to find?
For an artist residency, made possible by the Mondriaan Fund, she traveled to Switzerland in the summer of 2024. There, she delved into the life and work of naturopath, researcher, and visionary Emma Kunz (1892–1963), and the puzzle pieces intuitively fell into place. A descendant of a family of weavers, Kunz drew on graph paper with the help of a pendulum (a weight on a string). The abstract compositions — sometimes resulting from drawing sessions lasting up to 24 hours — echo in both the chosen Bergoss patterns and the enigmatic works that Maartje created for According to Fixed Patterns.